Sosiologi berasal daripada perkataan Latin iaitu ‘sosio’ yang
membawa maksud “berkongsi”. Ia juga merupakan gabungan
perkataan Yunani dan Rom yang bemaksud “pengetahuan mengenai
masyarakat”. Justeru sosiologi merupakan suatu kajian saintifik dan
sistematik mengenai manusia dan interaksi sosial manusia dalam masyarakat
daripada pelbagai sudut. Tujuan utama sosiologi ialah untuk mengetahui struktur
asas masyarakat manusia, mengenal pasti tekanan-tekanan utama yang
melemahkan mereka dan mempelajari
syarat-syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka.
Terdapat beberapa teori dalam bab ini. Yang pertama ialah Teori
fungsionalisme. Teori ini mengkaji tentang institusi atau perlakuan sosial
dalam kegiatan yang membawa kepada perkembangan masyarakat kita. Ia juga
merupakan teori yang menganggap masyarakat ini seperti tubuh yang mempunyai
fungsi tersendiri di setiap bahagian tubuh manusia. Maksudnya, ia mempunyai
keperluan dan tujuan yang tertentu. Buakan itu sahaja, Teori Fungsionalisme ini
juga mempunyai fahaman bahawa kelancaran keharmonian dan perjalanan hidup
masyarakat ini ditentukan oleh struktur sosial. Seterusnya ialah Teori Interaksionisme
Simbolik. Tokohnya ialah Max Weber. Max Weber perpendapat bahawa manusia
berinteraksi dengan menggunakan bahasa, lambang (bendera dan lencana) dan
alat-alatan (kereta dan pakaian) masing-masing. Oleh itu, faktor yang
menyebabkan hubungan bertambah mesra adalah dengan memahami makna-makna
simbolik semasa berinteraksi antara satu sama lain. Makna tersirat atau makna
simbolik ini dikaji secara subjektif. Selain itu, teori ini mengatakan bahawa
interkasi sosial merupakan perkara yang amat penting untuk kelangsungan
hubungan manusia dengan dunia luar. Kebolehan mereka untuk berinteraksi
merupakan faktor yang membolehkan mereka memanjangkan kemungkinan kesan
tindakan, membuat penilaian kebaikan dan keburukan dan akhirnya menentukan
tindakan atau aksi yang sesuai dan seterusnya akan mebentuk kumpulan
masyarakat. Akhir sekali ialah Teori Konflik. Tokoh dalam teori ini ialah Karl
Max. Ia menyatakan bahawa konflik adalah bukan suatu keganasan tetapi merupakan
perjuangan antara kelompok masyarakat seperti parti, persainngan dalam
institusi dan sebagainya. Teeori ini juga menganalisis konflik-konflik dalam
masyarakat dan mengkritik kapitalisme dan menyokong sosialisme. Seterusnya ia
berpendapat bahawa konflik boleh mempercepatkan proses kesetiaan dan
keharmonian dalam kelompok sosial.
Kesimpulannya, sosiologi ini melibatkan masyarakat manusia. Oleh itu,
skop kajian adalah sangat meluas.Pembelajaran pula dikelilingi dengan unsur
kemanusiaan dan seseorang pendidik itu haruslah mengambil cakna terhadap
peranan mereka dalam dunia sosial. Fenomena-fenomena yang berlaku dalam dunia
pendidikan (termasuk sekolah) perlu dianalisis dalam perspektif sosiologi.
No comments:
Post a Comment