Bagi melancarkan proses pembelajaran di sekolah, antara perkara
yang harus dititikberatkan ialah pengurusan murid. Hal ini demikian
kerana, pengurusan murid ini berkaitan dengan usaha untuk melahirkan murid yang
berkualiti dan seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek seterusnya
mampu membawa perubahan terhadap negara dalam pelbagai aspek pada suatu hari
nanti. Selain itu, pengurusan murid ini perlulah dilakukan
secara sistematik untuk mencapai matlamat dan objektif yang ingin
dicapai.
Aspek
kesediaan murid belajar ini terbahagi kepada tiga iaitu psikomotor, afektif dan
kognitif. Psikomotor ialah potensi atau kematangan fizikal bagi persediaan
pembelajaran yang baharu manakala kognitif pula ialah berkaitan dengan otak
iaitu tahap intelektual seseorang murid seperti berfikir serta menganalisis
sesuatu perkara yang diajar. Afektif pula ialah sikap, keinginan serta minat
yang ditunjukkan oleh seseorang murid sewaktu menjalani proses pembelajaran.
Kesemua aspek ini perlu dikaji dan difahami oleh setiap guru bagi melancarkan
proses pembelajaran di sekolah seterusnya dapat melahirkan anak didik yang
dapat bersama-sama memberi manfaat kepada Negara, bangsa dan agama.
Kesimpulannya, penilaian yang dilaksanakan secara berkesan oleh
guru dapat membantu murid untuk mengatasi masalah pembelajaran apabila telah
dikenalpasti pada peringkat awal lagi. Ianya bertujuan supaya pelajar-pelajar
yang lemah ini tidak diabaikan seterusnya menjadikan permasalahan ini semakin
berat. Melalui aktiviti tindakan susulan yang efektif, guru dan pihak sekolah
dapat segera membantu murid untuk meningkatkan kecemerlangan sekolah seiring
dengan sekolah-sekolah di Negara maju yang lain.
Rujukan
No comments:
Post a Comment