Pengurusan sumber ialah cara bagaimana manusia mengorganisasikan sumber yang
ada melalui proses merancang, memimpin dan mengawal untuk mencapai sesuatu matlamat.
Dari aspek pembelajaran berasaskan sumber pula, kemahiran mengurus sumber adalah sangat
penting bagi menjelaskan sesuatu fakta, membuktikan kesahihan sesuatu fakta dan menyatakan
kebenaran tentang fakta berkenaan agar tidak menyimpang atau menyerong dengan etika dan
norma-norma masyarakat.
Terdapat
beberapa jenis sumber atau alat bantu mengajar yang digunakan dalammembantu
proses pembelajaran guru. Antara sumber yang digunakan ialah bahan bercetak,
bahan teknologi maklumat dan juga bahan maujud. Sumber bahan bercetak adalah bahan yang mempunyai tulisan dan wujud secara
fizikal. Bahan ini boleh disentuh dan dibaca secara terus dan ianya mestilah dihasilkan
melalui cetakan bukan daripada tulisan tangan. Cotohnya ialah buku, majalah, jurnal, ensiklopedia, surat
khabar, buku teks dan sebagainya. Seterusnya, bahan teknologi maklumat juga
salah satu sumber yang digunakanoleh guru dalam pengajaran dan pembelajaran
kerana ramai murid yang menyukainya. Alat bantu mengajar ini dapat meningkatkan
kecekapan proses dan keberkesanan dalam pengajaran dan pembelajaran. Akhir
sekali ialah bahan maujud. Bahan maujud merupakan bahan konkrit atau bahan
sebenar yang boleh disentuh dan dipegang. Bahan ini merupakan bahan yang nyata
yang ada di sekeliling kita sama ada dalam keadaan hidup atau sudah diawet.
Contoh bahan ini ialah komputer, perkakas sains, alat tulis, bangunan dan
sebagainya.
Kesimpulannya,
penggunaan sumber dalam bidang pendidikan mampu meningkatkan kepahaman pelajar
terhadap pengajaran yang telah diajar kepada mereka. Selain itu, guru-guru
dapat menyampaikan sesuatu pengajaran yang lebih berkesan lagi berpandukan
kepada sumber sebagai rujukan dalam membuat persedian mengajar. Sumber manusia
merupakan aset terpenting dalam sesebuah organisasi di sekolah.
Rujukan
- ·
https://www.academia.edu/24615615/Slide_kps_pengurusan_sumber_
No comments:
Post a Comment