Menurut
pendapat Haji Samsudin bin Mohd Noor, pengurusan adalah satu proses untuk
mendapatkan penyertaan dan kerjasama dari semua ahli dalam proses untuk
mencapai matlamat dan objektif kumpulan. Manakala menurut Lee Shok Mee (1993)
alam pembelajaran pula bermaksud keadaan atau suasana pembelajaran yang dapat
merangsang minat untuk belajar dalam kalangan kanak-kanak dalam mencapai
matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tahu menjadi tahu.
Dalam
pengurusan sumber pembelajaran, antara elemen-elemen penting yang perlu
disediakan sebelum memasuki kelas adalah kebijaksanaan dan penelitian dalam
perancangan, pelaksanaan, penyeliaan, penilaian dan refleksi. Selain itu, guru
haruslah merancang kurikulum, sukatan, huraian sukata, buku teks, bahan rujukan
tambahan dan malumat tambahan daripada pelbagai sumber termasuk laman web.
Bukan itu sahaja, guru juga harus memasukkan perkara-perkara yang melibatkan
inovasi dan kreativiti dalam pengajaran dan pembelajaran supaya kelas tidak
menjadi beku dan kaku diikuti dengan perancangan kemajuan pelajar, merangka
rancangan kerja tahunan, termasuk ujian, penilaian dan pentaksiran. Akhir
sekali, guru hendaklah membuat perancangan yang berkualiti untuk menjamin
peningkatan kuantiti dan kualiti dalam proses perkembangan pembelajaran serta
hasilnya. Biasanya, tingkahlaku dan minat murid akan berubah apabila bertukar
guru, ada guru yang digemari murid dan sebaliknya ada yang digemari murid.
Kesimpulannya,
pengurusan alam pembelajaran ini perlulah dititikberatkan oleh para guru supaya
minat para pelajar dapat dipupuk dengan mudah. Selain itu, segala pemindahan
maklumat akan berjalan dengan lancer sekaligus dapat bersama-sama meningkatkan
pencapaian pelajar di sekolah.
Rujukan
- https://www.slideshare.net/Nurelida/kps-3014-pengurusan-alam-pembelajaran
No comments:
Post a Comment