Topik 12 : Pengurusan Pelbagai Upaya

Pengurusan murid pelbagai upaya merupakan satu langkah yang diambil untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran. Dengan erti kata lain, pengurusan murid pelbagai upaya ini lebih kepada program pendidikan khas yang dilaksanakan ke atas pelajar-pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran sama ada secara fizikal atau mental. Pendidikan khas itu sendiri merujuk kepada program yang dijalankan untuk memenuhi keperluan pendidikan murid-murid yang berkeperluan khas. Pendidikan khas juga merujuk kepada satu pendekatan, rancangan pendidikan, strategi, kaedah dan teknik untuk mengajar murid-murid istimewa kerana mereka tidak berupaya untuk mencapai target yang sepatutnya daripada program sekolah aliran perdana.
Pengurusan murid pelbagai upaya ini memfokuskan tentang pemulihan dan pengayaan.  Pemulihan merujuk kepada kanak-kanak yang menghadapi masalah dalam pembelajaran. Pembelajaran pemulihan kebiasaannya dikaitkan dengan usaha untuk memperbaiki sesuatu kekurangan atau memperbetulkan sesuatu. Selain itu, pemulihan merupakan langkah-langkah khas yang dijalankan untuk membantu murid-murid yang menghadapi masalahpembelajaran dalam menguasai kemahiran 3M. Mereka ini kemudiannya diberikan program pemulihan sebaik sahaja masalah tersebut dapat dikesan. Seterusnya adalah pengayaan. Pengayaan ialah aktiviti-aktiviti tambahan kepada aktiviti asas pembelajaran yang dijalankan sama ada di dalam waktu sekolah atau di luar kawasan sekolah. Aktiviti pengayaan disediakan untuk semua murid di dalam kelas, sama ada di peringkat sekolah rendah atau menengah dan sama ada kumpulan cerdas atau sederhana cerdas. Dalam kajian terhadap pengurusan murid pebagai upaya ini, pengayaan merujuk kepada aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh pelajar yang bermasalah pembelajaran untuk menambahkan pengetahuan dan memperluaskan pengalaman mereka.
Kesimpulannya, pelajar-pelajar pelbagai upaya ini memerlukan pengajaran pada kelajuan yang sesuai, kerja kognitif yang berpatutan, standard prestasi yang realistik dan peluang sesuai untuk mereka mencapai potensinya. Kepimpinan sekolah seharusnya memainkan perana yang lebih daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan. Dengan usaha yang dijalankan dan ditambahbaikkan ia akan membantu ramai individu kurang upaya untuk turut berjaya di dalam akademik.


Rujukan
  • https://www.tes.com/lessons/C5wjfyRsawYkOg/pengurusan-murid-pelbagai-upaya-kumpulan-11


No comments:

Post a Comment