Pengurusan penasihatan
murid adalah merangkumi strategi menyelesaikan masalah dengan memberi nasihat tanpa memikirkan perasaan individu yang
terlibat. Menurut kamus dewan, nasihat ialah ajaran, petunjuk yang baik,
peringatan mengusulkan, mengesyorkan atau menganjurkan kepada seseorang tentang
pelbagai hal.
Terdapat
beberapa proses bimbingan dan penasihatan. Yang pertama adalah kesedaran
guru sebagai pembimbing dan penasihat pelajar. Dalam hal ini, terlebih
dahulu pihak pengurusan sekolah perlulah menerima konsep ini dengan terbuka. Penekanan
haruslah diberikan kepada guru yang mengajar pelajar kerana mereka lebih rapat
dan lebih mengenali pelajar-pelajar mereka berbanding guru yang tidak mengajar.
Seterusnya adalah menguasai
kemahiran-kemahiran asas bimbingan dan penasihatan. Pada tahap ini, semua guru akan
dibantu dan diterapkan dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan penasihatan
melalui kursus, seminar dan bengkel khas yang diwajibkan kepada guru untuk
menghadiri.
Selain
itu ialah guru haruslah mengenali pelajar. Ini supaya guru-guru dapat menggunakan
kemahiran-kemahiran asas kaunseling dan
boleh mengenal pasti pelajar-pelajar yang memerlukan bimbingan
dan penasihatan. Teknik-teknik yang boleh digunakan oleh guru untuk
tujuan mengumpul maklumat tentang pelajar yang menerima perkhidmatan bimbingan
ini ialah teknik ujian, temubual, soal selidik, teknik sosiometrik, teknik
skala pemeringkatan, teknik autobiografi dan rekod kesihatan. Bukan
itu sahaja, guru harus mengenalpasti cara untuk membimbing pelajar dalam membina
hubungan, penerokaan, definisi masalah dan membina matlamat, jalan penyelesaian
dan pelan tindakan, dan melaksanakan tindakan.
Akhir sekali adalah guru harus mahir dalam menganalisis penilaian dimana
melihat keberkesanaan perhubungan bimbingan dan penasihatan itu sama ada
berkesan atau tidak berkesan. Hasil analisis ke atas pelajar dibahagikan kepada
dua kategori iaitu berjaya dibimbing atau tidak berjaya dibimbing. Keputusan
dari fasa ini akan dijalankan ke dalam fasa berikutnya jika perlu dan boleh
segera melakukan tindakan yang sewajarnya.
Kesimpulannya, pengurusan
penasihatan murid ini menjelaskan tentang fungsi seorang guru bukan sahaja
mengajar bahkan sebagai penasihat kepada para pelajarnya agar mereka yang
mempunyai masalah dapat dibantu dengan sebaiknya. Sesi kaunseling terhadap
pelajar amat diperlukan terutamanya bagi pelajar yang mempunyai masalah dalam
pembelajaran. Pengurusan penasihatan murid ini sangat penting untuk
dilaksanakan agar masalah-masalah yang berlaku dapat diatasi hingga ke akar
umbi.
RUJUKAN
- Pengurusan Bimbingan & Kaunseling. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2002.
- Zuraidah Abdul Rahman. (2011). Kaunseling dalam pengurusan. Selangor: Marshall Cavendish.
No comments:
Post a Comment