Pengurusan bilik pembelajaran
merujuk kepada tindakan yang diambil untuk membentuk
dan mengekalkan yang keadaan bilik pembelajaran dalam keadaan yang kondusif bagi
mencapai matlamat pengajaran, (penyusunan suasana fizikal bilik darjah,
mewujudkan peraturan dan prosedur, mengekalkan perhatian kepada pelajaran dan
penglibatan dalam aktiviti-aktiviti akademik). Pengurusan bilik pembelajaran
yang baik akan mewujudkan suasana pembelajaran yang efektif dan berkesan.
Hal ini juga dapat memupuk rasa sifat kerjasama antara pelajar dan guru di
dalam kelas.
Antara perkara yang harus dititikberatkan dalam pengurusan
bilik pembelajaran adalah dari segi susunan meja guru. Meja guru biasanya
terletak dibahagian hadapan kelas. Guru harus sentiasa berada di sekitar meja
pelajar bagi membantu proses pembelajaran terutamanya ketika membuat latihan.
Seterusnya adalah dari segi susunan kerusi dan meja pelajar. Ianya bergantung
kepada umur dan keperluan pelajar. Antara susunan kerusi dan meja dalam
sesebuah bilik darjah adalah kedudukannya tidak akan menyebabkan ada pelajar yang
akan membelakangi papan hitam kerana ia akan mengganggu pelajar kerana terpaksa
berpusing. Selain itu, ruang pembelajaran juga harus diwujudkan contohnya ruang
bacaan ataupun mini perpustakaan untuk memupuk sifat suka membaca dalam
kalangan pelajar dari awal lagi. Bukan
itu sahaja, guru juga harus memastikan cara pengajaran masing-masing
sama ada menarik atau tidak supaya murid mudah mendapat apa yang ingin
disampaikan oleh guru. Guru harus menggunakan kaedah pengajaran yang dapat
menghidupkan suasana pembelajaran di dalam kelas.
Kesimpulannya, strategi mengurus bilik pembelajaran adalah
berkait rapat dengan tiga faktor iaitu unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik
darjah. Oleh itu, guru memainkan penting untuk memastikan proses pengajaran dan
pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan objektif pembelajaran.
Rujukan
·
Ahmad Zabidi Abdul
Razak. (2006). Ciri Iklim Sekolah Berkesan: Implikasinya Terhadap Motivasi
Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 31, 3-19,
No comments:
Post a Comment