Topik 2 : Interaksi dan Pembelajaran

Interaksi ialah tindak balas antara dua atau lebih pihak manakala pembelajaran ialah proses memperoleh sesuatu kefahaman atau konsep tertentu yang telah dipelajari. Ianya mencakupi pelbagai pihak iaitu pihak guru, pelajar dan ibu bapa.

Terdapat beberapa jenis interaksi dalam proses pembelajaran. Antaranya ialah interaksi satu hala. Melalui interaksi ini, guru yang mengawal segala aktiviti pembelajaran dan pengajaran yang berlaku di dalam bilik darjah. Murid hanya menerima apa yang diberi dan diajar oleh guru tanpa memberi idea dana pendapat masing-masing. Corak interaksi bilik darjah ditentukan oleh guru sahaja. Tiada interaksi yang berlaku antara murid dengan murid dan murid dengan guru. Selain itu, murid juga tidak terlibat dalam proses pengajaran dan pembelajaran secara aktif. Seterusnya yang kedua ialah interaksi dua hala iaitu antara guru dengan murid. Interaksi ini menggunakan pendekatan yang berlainan daripada jenis interaksi sehala kerana ia menggunakan kaedah perbincangan atau kaedah induktif semasa sesi pembelajaran. Aktivit pengajara dan pembelajarannya adalah bercorak aktif, oleh itu perhubungan guru dengan murid menjadi rapat akibat komunikasi terbuka di dalam bilik darjah. Interaksi ini menggalakkan murid-murid menyal dan memberi pendapat masing-masing semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Akhir sekali ialah interaksi antara kumpulan iaitu guru menggunakan kaedah-kaedah dan teknik pengajaran seperti simulasi, pendekatan kumpulan, kaedah perbincagan, uji kaji, kaedah penyelesaian masalah dan kaedah perbincangan, ia akan menggalakkan interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid-murid lain di dalam bilik darjah. Guru hanyalah menjadi fasilitator di dalam bilik darjah yang hanya memberi arahan kepada setiap kumpulan. Melalui interaksi ini, komunikasi yang berlaku di antara guru dengan murid dan murid dengan murid adalah sangat berkesan apabila terdaat penyertaan aktif murid sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran.

Kesimpulannya, interaksi dalam pengurusan pembelajaran dapat disimpulkan sebagai satu bentuk komunikasi yang berlaku dalam proses pembelajaran. Interaksi juga dapat membantu guru untuk menyampaikan pelajaran dengan lebih berkesan apabila perhubungan muid dengan guru menjadi mesra melalui interaksi. Justeru ia merupaka pemangkin untuk meningkatkan prestasi pelajar, guru dan sekolah.



Rujukan

No comments:

Post a Comment