Topik 9 : Pengurusan Tingkah Laku


Pengurusan tingkah laku boleh didefinisikan sebagai satu strategi untuk memperbaiki tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang betul. Setiap guru mestila mempunyai satu bentuk sistem pengurusan tingkah laku untuk mengawal kelas, pembelajaran yang sihat dan produktif. Dalam proses mengatasi masalah tingkah laku, guru mesti mengikut langkah-langkah yang berikut, antaranya membuat pemerhatian awal dan penilaian terhadap sesuatu tingkah laku bermasalah, mengenal pasti,dan menetapkan matlamat tingkah laku yang diingini, menunjukkan tingkah laku yang betul serta memberikan ganjaran untuk tingkah laku yang positif secara konsisten. Manakala tingkah laku negatif guru perlu membuat pemantauan dan penilaian serta menyimpan rekod salah laku murid sebagai bahan rujukan guru.
Dalam aspek peraturan dan disiplin murid, yang pertama ialah disiplin. Disiplin ialah peraturan-peraturan yang harus diikuti oleh semua murid sekolah demi mewujudkan tingkahlaku yang positif untuk mencipta suasana yang baik di sekolah.  Dalam erti kata lain , ia merupakan kesanggupan seseorang murid  menghormati dan mematuhi kehendak undang-undang atau peraturan-peraturan yang telah ditetapkan sama ada suka atau pun tidak. Yang kedua adalah pengurusan disiplin. Pengurusan disiplin merupakan alat untuk mempertahankan hak individu yang hidup dalam satu kelommpok masyarakat.  Perkara penting yang  perlu diperhatikan terutama isu berkaitan dakwaan mahkamah. Ianya mengandungi dokumen undang-undang seperti  Akta Pendidikan, Surat Pekeliling. Seterusnyaadalah tanggungjawab pengetua dan guru-guru. Pengetua dan guru bertanggungjawab secara langsung terhadap semua perkara di sekolah iaitu perkara yang dilakukan oleh warga sekolah terhadap murid-murid. Akhir sekali adalah prosedur tindakan disiplin di sekolah. Guru haruslah memberitahu kesalahan serta hukumannya sekali kepada murid—murid terlebih dahulu. Jika murid melakukan kesalahan, guru mesti memberi peluang untuk murid itu membela diri dahulu, seterusnya rayuan murid tersebut haruslah didengari dan jika perlu dijatuhkan hukuman juga, barulah guru boleh menjatuhkan hukuman dengan adil kepada pesalah itu.
Kesimpulannya, tanggungjawab pengurusan tingkah laku dan disiplin pelajar bukan hanya terletak pada bahu seorang pengetua atau guru besar sesebuah sekolah sahaja. Tanggungjawab ini merupakan tanggungjawab semua pihak khususnya guru-guru yang ada di sesebuah sekolah. Pengurusan masalah disiplin juga harus dilaksanakan dengan telus dan amanah oleh pihak sekolah sesuai dengan apa yang terkandung dalam pekeliling ikthisas dan peraturan sekolah.


RUJUKAN


  • ·         Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala Lumpur DarulFikir Z675 A23 1995



No comments:

Post a Comment